Zablokowanie lub zastrzeżenie karty to podstawowe działania, jakie należy podjąć, gdy karta płatnicza zostanie nam skradziona lub gdzieś się zawieruszy. Dzięki nim możemy zabezpieczyć pieniądze przed dostępem osób nieuprawnionych – warto więc wiedzieć, czym różni się blokada od zastrzeżenia karty i jak można dokonać obu tych czynności.
Z tekstu dowiesz się:
- czym jest blokada, a czym zastrzeżenie karty,
- kiedy kartę należy zablokować, a kiedy – zastrzec,
- czym jest i jak działa system Zastrzegam.pl.
Każdy z nas zna podstawowe zasady bezpieczeństwa dotyczące korzystania z kart płatniczych – w większości przypadków pamiętamy, by trzymać je w miejscu trudno dostępnym dla potencjalnego złodzieja, zachować ostrożność podczas płatności oraz nie udostępniać danych karty bez powodu. Wciąż zdarza się jednak, że mylimy pojęcia zablokowania i zastrzeżenia karty – choć oba te działania pomogą nam zabezpieczyć pieniądze w sytuacji, gdy stracimy kartę, to jednak znacznie się od siebie różnią.
Podstawowa różnica – blokada a zastrzeganie karty
Podstawową różnicą między blokadą a zastrzeżeniem karty jest to, że blokada jest działaniem czasowym i odwracalnym, zaś zastrzeżenie – nieodwracalnym oraz trwałym. Blokadę karty można po pewnym czasie cofnąć – zazwyczaj w taki sam sposób, w jaki została nałożona – i ponownie z niej korzystać. Możną nią płacić w sklepach i internecie, wypłacać środki z bankomatu itp.
Zastrzeżenie karty jest natomiast działaniem nieodwracalnym. Po złożeniu takiej dyspozycji w banku karta zostaje od razu zdezaktywowana – oznacza to, że nawet jeśli po jakim czasie wróci to właściciela, to jest tak naprawdę bezwartościowym kawałkiem plastiku. W takiej sytuacji nie pozostaje nic innego, jak zamówić nową kartę.
Blokada a zastrzeganie karty – kiedy się na nie zdecydować?
Skoro następstwa blokady są inne niż zastrzeżenia karty, to oczywiste jest, że odmienne są również sytuacje, w których należy sięgnąć po te środki. Blokadę warto zastosować wtedy, gdy mamy pewność, że karta – choć nie mamy jej czasowo przy sobie – znajduje się w bezpiecznym miejscu, wkrótce do nas wróci i nikt nie będzie miał możliwości z niej skorzystać. Może to być np. sytuacja przypadkowego zostawienia portfela u rodziny lub przyjaciół albo w zamkniętej na klucz szufladzie w miejscu pracy. Blokada karty może się przydać także np. podczas pobytu na wakacjach, kiedy korzystamy z pokoju, w którym nie ma sejfu, a chcemy zostawić w nim kartę, przed wejściem na dłuższe badanie lekarskie, kiedy zostawia się rzeczy w depozycie albo na siłowni, gdy idziemy ćwiczyć, a karta zostaje w szatni.
Zastrzeżenie karty jest natomiast konieczne, gdy jesteśmy pewni, że kartę zgubiliśmy, została nam ona skradziona lub gdy padliśmy ofiarą oszustów, którzy np. skopiowali jej pasek magnetyczny albo przechwycili dane. W takiej sytuacji zastrzeżenie karty jest jedyną skuteczną metodą na ochronę naszych środków finansowych – należy wykonać tę czynność bezzwłocznie, a następnie zawiadomić policję (jeśli padliśmy ofiarą przestępstwa).
Zastrzeganie karty a blokada – jak można to zrobić?
Zarówno blokady, jak i zastrzeżenia karty można dokonać na kilka sposobów – bezpośrednio w placówce banku, przez telefoniczną infolinię, bankowość elektroniczną albo aplikację mobilną, oczywiście jeśli bank taką posiada.
W przypadku zastrzegania kart jest jednak jeszcze jedna metoda – bezpieczny i wygodny system Zastrzegam.pl, którego operatorem jest Związek Banków Polskich. Jest on dostępny pod numerem +48 828 828 828, a jego działanie opiera się na zautomatyzowanej infolinii IVR wykorzystującej technologię rozpoznawania mowy. Po wybraniu numeru system pyta o sprawę, z którą się dzwoni, a następnie przekierowuje właściciela utraconej karty na infolinię właściwego banku.
Ważne jest to, że system Zastrzegam.pl działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i nie wymaga dostępu do internetu. Dzięki temu daje możliwość zareagowania na utratę karty od razu, gdy taka sytuacja ma miejsce.